Hjemmeskole#2

I går skulle den 8-årige så lave det sidste Grammatikrytter færdig. Det skulle åbenbart afleveres i dag, mandag.

Så nu ved jeg, hvordan man havde det i en torturkælder i Middelalderen. Det var med gråd, råben, forsøg på fangeflugt og adskillige gange blev der råbt “JEG HADER DANSK!”. Til sidst skulle de tegne en tegning, der forestillede, hvad de glæder sig til i 2021. Den 8-årige råbte “JEG TEGNER AT JEG GLÆDER MIG TIL AT DANSK BLIVER AFSKAFFET I SKOLEN FOR EVIGT!!!!!”.

Og så spørger jeg: “Er det den oplevelse, vi vil give vores børn? Er det sådan, de skal tro, læring er? Jeg ved godt, der sidder nogle, der synes grammatikrytteren er helt fin, men hvorfor kan man ikke tænke kreativt, når man indlærer ting, der er lidt tørre og kedelige? Er det ikke derfor, man bliver lærer?

Min mor har det stadig i sig, hun har været dansklærer i over 40 år, er nu pensioneret, og alle hendes elever har elsket hende. Hun er fuld af gode ideer, når jeg brokker mig over, mine drenge lider i Folkeskolen og har sågar været med til en skoleslem-samtale for at sikre sig, min førstefødte blev set og hørt.

I dag kørte vi videre med materialet fra fredag. I morgen bruger vi input fra mormor og finder navneord, tillægsord og udsagnsord fra et billede fra 2. Verdenskrig. Det er trods alt der, den 8-åriges største interesse ligger.

Første opgave – tabellerne
Indholdet i konvolutten

Jeg lagde alle [7*] og resultaterne frem, og den unge mand skulle så finde ud af, hvad man skulle gange 7 med for at få resultaterne fra 7-tabellen, det vil sige, jeg gav ham tallene, så han ikke bare tog dem i rækkefølge. Han fangede ret hurtigt et mønster og syntes lidt, det var som at lægge puslespil. Det går vi igen i morgen, samme tabeller, så det sidder fast.

Næste opgave: Dansk
Tegningerne til – alle noget der er interessant for den 8-årige

Dansk var virkelig tungt at lave. Oplevelsen fra i går sad stadig i ham, øv hvor var det bare en skodoplevelse.

Heldigvis havde jeg helgarderet mig med nogle småkager, så han fik en, når han var halvvejs og nogle flere, når han var færdig. Det var nemt for ham, så kryds ved det, vi opgraderer i morgen.

Læs med i morgen, hvor vi laver 7-tabel og 8-tabel igen, skriver sætninger fra et krigsbillede og analyserer dem, og så skal vi ud at finde pinde fra 5 forskellige træer, som den unge mand kan skyde forbipasserende med i indkørslen.

Hilsen Stine

Author

stine@xn--blogogbger-6cb.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hjemmeskole#3

februar 2, 2021